suka ke blog ni?

::: Anniversary :::

Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 20, 2009

+ucapkan kau rindu+ murni aqila











yosh!! tahniah buat kak moon aka murni aqila atas kelahiran baby ke2 beliau
-ucapkan kau rindu-
jadi kepada penggemar,peminat,pengumpul,penyelidik,pemerhati dengan segala macam pe sila beli buku beliau. aku tak jamin buku tu menepati citarasa korang.tapi bagi aku asalkan dapat ilmu dan berbaloi untuk dibeli,rasa nya tak salah kalau memilikinya. bila lagi nak kaya kan penulis malaysia.

aku insyallah akan memiliki buku beliau (ehem..ehem)....
kalau nak tahu lebih lanjut pasal novel ni sila la ke blog penulis http://murniaqila.blogspot.com/

*kak moon-sila banjer kita makan kerana promot blog..hahahaha....

HHB-5

* assalamualaikum. ni sambungan sikit HHB. (tajuk pon dah lupa) huhuhu...ada idea x tukar tajuk la...hahahahaha......mmaaf lama x update..pala weng sikit.. hope komen la..ain rasa kali ni entry busan sket...




“mak oi panasnya hari ni.nyesal pula keluar tengahari ni.”
Cap di kepala di tanggal kan dan peluh yang meleleh di dahi di kesatnya. Kemudian cap nike berwarna hitam itu disarung kembali ke kepalanya. Sambil itu mata Adam meliar mencari kawasan redup untuk berteduh dan berehat sebentar.

“ Ahah, pokok jambu air la…. Rezeki aku nampaknya hari ini. Aduhaiii..lama sungguh aku mengidam buah ni”.
Mata Adam tak berkelip-kelip melihat jambu air yang sedang masak ranum tu. Air liur ditelan perlahan. Dengan pantas langkah Adam menghampiri pokok itu. Cuaca panas terik membuat Adam melajukan langkahnya ke arah pokok jambu air itu. Tak sabar rasanya ingin menikmati kemanisan buah jambu air yang berada di tepi sebuah rumah usang.

Dengan berhati-hati Adam mengatur langkah antara dahan ke dahan agar tidak tersalah pijak. Tersalah percaturan bakal mengundang sakit di badannya nanti. Adam melabuhkan punggungnya di dahan yang dirasakan agak selamat untuk dia duduk. Tangannya pantas memetik buah-buah yang sedang ranum itu. Dengan rakus dia makan dan sebaik saja mulutnya mengunyah, dipejamkan matanya sambil menikmati kenikmatan buah jambu air yang manis itu. Tak sampai 5 minit sudah 10 biji jambu air yang telah ditelannya.

“YA-ALLAH sedapnya jambu ni. Kalau wafiyuddin tahu ni mesti dia jelos. Hahahaha”
Sambil gelak mulutnya tetap disumbat dengan buah jambu.

Sambil mengesat mulut,matanya meliar memandang sekeliling. Dan akhirnya mata Adam tertancap pada seorang gadis yang sedang berjalan sambil menggentel-gentel rambut.

“uiks, tu macam awek semalam je. Murah betul rezeki aku hari ini. Dapat makan buah sedap,jumpa awek cun.huhuhu. Nyakat best gak ni.” Adam bermonolog sendiri sambil mengukir senyuman ala-ala penjenayah tak cukup sifat.

Jambu yang sudah busuk separuh dipetiknya lalu dikumpul di dalam tangannya yang sasa itu. Kelihatan mangsa makin dekat. Tanpa amaran,Adam membaling jambu tersebut betul jatuh di kaki Atul. Langkah Atul terhenti. Matanya tertancap pada kakinya yang sudah berair itu. Atul pandang sekeliling. Dan akhirnya matanya berhenti pada sebatang pokok jambu air yang bergoyang-goyang. Adam cuba menyorok agar Atul tak dapat melihat dirinya. Badannya yang agar besar menyukarkan dirinya untuk menyuruk. Makin cuba menutupinya makin terdedah badannya di mata Atul.

Setelah 5 minit berdiri Atul mula mengorak langkah untuk beredar. Malas mahu layan karenah lelaki yang disangkanya pemuda kampong yang gemar menyakatnya.
Dalam pada masa yang sama Adam tak sedar bahawa tempat menyorok nya itu sebenarnya adalah tempat perkampungan bagi kerengga-kerengga yang telah lama membuat sarangnya disitu. Seekor demi seekor kerengga memanjat bajunya dan akhirnya melepaskan ketipan yang amat bisa.

“Adoi.adoi mak..auch..auch.adehh,,sakitnya…” Adam menjerit kesakitan sambil tangannya menepis kerengga-kerengga yang menggigit lehernya. Tanpa sedar dahan yang reput di sebelah kirinya telah dipijak lalu…….. DUB!!!

Atul menoleh apabila mendengar bunyi sesuatu.terbeliak biji mata dia apabila melihat Adam sedang mengerang kesakitan. Atul segera menghampiri Adam dengan wajah cemas. Adam mengerang,kaki kanannya berdarah akibat tergesel dengan kulit pokok jambu itu.

“YA-ALLAH sakitnya. Aduh, perit betul kaki aku ni.” Adam mengadoi kesakitan. Tanpa sedar airmatanya meleleh kerana terlampau menahan keperitan. Atul yang melihat menjadi kasihan lalu dihulurnya tangan dengan niat ingin membantu Adam bangun.

Adam menggenggam erat tangan Atul dan dengan susah payahnya Adam berjaya jua duduk dan bersandar di pokok.

“terima kasih adik,” ucap Adam sambil menyeringai kesakitan. Atul hanya mengangguk tersenyum dan lantas berdiri. Adam terpinga-pinga. Melihat Atul yang ingin melangkah menyebabkan Adam segera bangkit dengan susah payahnya.

“eh cik adik,tunggu sekejap.” Tertengkot-tengkot Adam berjalan untuk menyaingi langkah Atul. Pedih yang terasa di abai kan asal kan dia berjaya mengetahui nama gadis yang berjaya membuat matanya tidak berkelip.

“ ehem, ehem, nama cik adik ni siapa? Duduk dekat mana? Dah ada yang punya ke?”
Sangat miang bunyi suara Adam mengajukan soalan.Umpama tenuk tercekik biji durian.

Atul senyum manis. Adam terpana. “ mak oiii,, manisnya senyuman dia. Kalah jambu air yang aku makan tadi. Ibu, Adam nak kahwin sekarang bu.” Desis hati kecil Adam bersama senyuman lebar sambil mengekori langkah Atul.

“errr, tak boleh ke saya tau nama awak? Saya ikhlas ni. Awak jangan takutlah dengan saya. Saya ni tak de niat nak buat apa-apa kat awak. Cuma nak berkenalan je. Bak kata orang-orang dulu, mengeratkan lagi tali silaturahim.” Adam masih tak berputus asa. Kadang-kadang mukanya menyeringai menahan sakit di kaki.

Atul yang masih tersenyum-senyum dari tadi dipandang tanpa rasa jemu.biarpon kakinya tersepak batu-batu kecil yang terdapat ditengah jalan. Lagak orang angau tak bertempat.

“ Awak tak nak bagitahu nama awak lagi ke? Lama dah saya tunggu ni. Awak tak kasihan ke dengan saya. Dah la tadi saya jatuh sekarang awak tak nak bagitahu nama awak pula. Dah jatuh ditimpa tangga pula saya ni. Pleaseeeeee awak, saya just nak tahu nama aja. Nama aja..pleaseee..boleh lah. Lain hal saya tanya lain hari pula. Boleh la, boleh la awak.”

Atul hanya senyum lagi dan kemudian menggeleng-geleng kepala. Adam mengeluh kasar. Terhenti langsung langkahnya. Matanya hanya kaku memandang kelibat Atul yang makin menjauh.

“Ish, tak boleh jadi ni. Nak jadi apa jadilah,yang penting aku nak tahu nama dia juga.”
Laju kembali langkah Adam untuk mengekori langkah Atul.

……………………………………………….

“Eh Atul, terperanjat Nurul. Ingatkan ada pakwe hensem kacau Nurul tadi. Kacau line betul la Atul ni.”

“ PAP!!”

Berkeriut muka Nurul menahan kesedapan pukulan Atul di belakangnya. Nurul tersengih-sengih manakala Atul pula sudah buat muka taufan Katrina.

“ Ampun mak nenek,ops, ampun cik Atul. Panglima Nurul tak buat lagi lepas ni. Sakit….serik dah.hehehe” segera Nurul memegang tangan Atul yang dah mula nak bergerak menamparnya.

“ Uik, Atul siapa kat pintu pagar tu. Dari tadi dok tersengih-sengih je. Dah macam orang tak betul je. Entah-entah admire Nurul ni. Ish rugi pula tak solek cantik-cantik tadi.

PAP! Atul menepuk dahinya sendiri. Lantas matanya menikam wajah Adam dan turun ke kakinya.

“Nurul,rumah Nurul ada minyak gamat kan? Bagi sikit boleh?” penuh pengharapan muka Atul.

Nurul garu keningnya. “ Atul nak buat apa? Atul sakit ke? Kat mana? Mari sini Nurul nak tengok. Mana tahu serius pulak kecederaan Atul tu. Kalau serius kita pergi klinik je ek?”tangan Atul digenggam erat tanda prihatin.

“ Ish,mana ada Atul sakit, cedera pon tak. Alah,Nurul pergi je lah ambil dulu. Tolong…”

“ok. Atul tunggu kejap ek. Nurul pergi ambil kejap. Kalau rajin tolong lah lipat kain kat dalam bakul tu. Kain semalam tu. Nurul malas lipat.hehehehe” sempat Nurul menitipkan pesanan khas penaja untuk Atul.

“pemalas” Nurul menyambung sambil jelir lidah.
…………………………………………….

 
Design by Amanda @ BloggerBuster