suka ke blog ni?

::: Anniversary :::

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 12, 2009

+ Air Mata Ibu +

air mata ibu.hmmm...tajuk aku pada hari ni,
bukan nak kata aku buat mak aku menangis..cuma ini la tajuk bagi program
SEMANIS KURMA yang aku tonton minggu lepas.
tajuknya "air mata ibu"

apa yang aku nak sampaikan ni kejap lagi aku bgtau ek...

skang aku nak cerita sikit mengenai tajuk tu dalam semanis kurma..
wah...terasa cam ustazah pula.



- nama makcik ni(aku gelar makcik koz anak sulung nye sebaya aku)ehh..aku x ingat la..
xpe la,,aku gelar makcik piah la...
makcik piah ni penah berkawin sebanyak 3kali.
perkahwinan pertama ada 3 org anak dan ceritanya hanya berkisar tentang anak dr suami pertama ni. kedua dan ketiga ampun aku tatau.
anak pertama lelaki dia ada tersebut nama nye adalah wan.
yang ke2 seorang oku dan yang ke3 mungkin baru lepas stpm.
bekas suami dia ni yang jada anak2 dia dan makcik piah x pernah berjumpa anak dia selama berbelas2 tahun.(sungguh kesian)
bila dah merayu2 bagai barulah ex suami dia benarkan beliau berjumpa dgn anak nya..itu pon hanya anak sulung yg bernama wan itu.
makcik piah menceritakan penderitaan setelah bertemu wan.
wan dah bekerja mungkin sebab makcik piah rindu sangat dgn wan, diajaknya wan tido di rumah beliau..
tapi wan bersikap binatang dengan makcik piah.dia cuba untuk merogol makcik piah(tatau berjaya atau x), memukul dan mcam2 lagi di buatnye.
makcik piah terseksa...

di penddekkan cerita... ustazah norbahyah bertanya soalan.
mengapakah makcik piah letak nick anaknye di dalam fon sebagai anak derhaka??
makcik piah pon cerita la.....(spt diatas)
makcik piah dah terlampau terguris dengan pe'el anak dia,
dan beliau kata.... sekali air mata saya menitik, x selamat la anak dia itu.
sumpah seorang ibu,,ahhh..sungguh meremang bulu roma ku.
"saya bersumpah dengan bersaksikan ALLAH TAALA,kalau anak saya tak mintak ampun dengan saya. maka kemalangan la dia di atas dunia ni."

terkedu semua orang di dalam studio itu termasuk lah aku dan kakak2 ku.
tetamu studio ( aznah hamid and anak beliau syeira,serta makcik piah)


adakah anak dia itu akan jadi si tenggang versi milennium??
nauzubillah... mintak la ampun dengan ibu-bapa kamu sementara masih sempat...
persoalan nye sekarang. mengapa tergamak makcik piah membuat sumpahan begitu??
setelah berbelas tahun tak berjumpa. mungkin anak dia tu memang patut di sumpah..
tapi.... bila fikir betul2... neraka tempat anak dia itu...
tiada sedikit pon ke perasaan kasihan itu...
ahhh..

pembaca...tolong beri komen supaya aku dapat menyelami hati makcik piah ini...
aku tahu dia terluka...tapi.... masyallah.... sumpahan itu.....
aku ngeri!!!!!!!!!!!!!

sesiapa yang tengok semanis kurma dan rasa aku ada salah tolong bagitau ek...
aku pon igt2 lupa sudah.....

4 comments:

LeLy said...

aku ado nengok semanis kurma tuh..tp x penah tgk smpi abeh...dan x trtgk pulak episod yg ko citer nih....ruginyer!

ish, mcm x besh gak kan makcik tuh sumpah mcm tuh.....memintak anak die dpt le trtgk episod tuh, and cepat2 ler mntak maaf kat makcik tuh....

dan hope sgt kalu makcik tuh dah sejuk...(mungkin pengaruh setan gak).....hope tarik balik le sumpah die tuh.....huk...allahualam...

-Ain-Dak In- said...

betul..betul tu kak lely..
eiii..
x sgup nak tanggung beban sumpahan tu kak...
ish....
hope sgt anak dia tgok program tu...
ish..ish..ish...
meremang bulu roma den.

...:muRn! aQ!La a.k.a mOOn:... said...

akk dah x rajin tgk tv lately.
bile ain kt semanis kurma ada cite hot psl mak cik piah, terus rs nak tgk gak.
tp kat catch up tv9 xde episod tu.
pelik gak..
cam ada 'sesuatu' jer.

bg akk yg lom jd ibu ni, mgkin view akk laen sket.
kite sbgai manusia kena muhasabah diri slalu..
pasti kita penah lakukan dosa sehingga dtgnye dugaan begitu (spt makcik paih).
minta ampun byk2 pd Allah..
mudah2an dugaan itu dpt hapuskan dosa kita yg lalu.
atau mgkin ia menambahkan pahala bila kita bersabar.

pointnye: salahkan diri sndiri sblm salahkan org lain.
bila kita makin dekatkan diri pd Allah, pasti Allah akan melindungi kita dr musibah.
jika ada org berbuat jahat pd kita, kita doakan Allah ampunkan dosanya dan insafkan dia.

kite kene igt bhw bila kite berdoa yg baik2 utk org lain, Allah akan bg yg baik2 utk kita.
kalo kita doakan yg buruk2 utk org, Allah akan balikkan doa tu smula pd kita.
dlm hadis kan ada myebut; kita xkan masuk syurga jika kita x saling kasih-mengasihi sesama manusia.

utk mak cik piah (hrp ada yg dpt menyampaikan).. bykkan beristighfar. tanamkanlah rasa cinta yg melimpah2 pd Allah dlm hati.
Allah pasti cinta & syg pd kite lebih dr itu dan mmberi rahmat pd kite di dunia & akhirat.
insya-Allah..

serahkan balasan bg org yg jhat tu pd Allah.
hanya Allah yg layak menghukum.

eh, terover lak bg komen..
kalah ustz bahyah.
(malu sendiri ni..)

-Ain-Dak In- said...

yaaaa...itu lah luahan hati ustazah yg baru nak manapak di arena seni ni..ustazah murni aqila..
hehehehehe....

ain setuju dgn akk tu...
kadang2 dosa kita yg dulu2 tu mgkin allah balas pada perbuatan anak terhadap dia pula..
kita mana tau kan...
mak ain pon ada ckp..
klu boleh jgn la sumpah anak ni...
menangis mak ain bila ain cerita kat dia aritu...
ish..ish....

 
Design by Amanda @ BloggerBuster