suka ke blog ni?

::: Anniversary :::

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 10, 2011

Bunga & Ladybird


yeeehhhaaaa..
okay kawan-kawan.kali ni aku ada cerita sikit.
cerita tentang bunga. aku bukan minah bunga ek.
tapi siapa tak suka bunga? bodoh la orang tu.
kan setiap ciptaan ALLAH itu indah. apedaaaaa..


okay. terus kepada cerita yang aku nak sampai kan ni.dengar,hayati dan dalami apa yang aku akan sampai kan ni ek. kalu korang bijak,memang dapat teka apa aku sampai kan.
tapi aku rasa senang je kot nak teka..tengok tajuk pon dah tau..ekekekekeek.

bunga. errrmm.bunga ape2 jelah ek.korang bayang kan sendiri.
okay... teruskan.

:::
:::

ada sekuntum bunga yang berada di taman. bunga itu dikelilingi oleh bunga-bunga lain yang pelbagai jenis,warna,bentuk dan kegunaan. indah sungguh kediaman bunga itu.

satu hari, bunga yang baru nak berkembang mekar itu terlihat pada seekor ladybird. matanya terpaku pada ladybird tu. berwarna merah terang,sayapnya berkilat dan ianya sangat bergaya sekali. bunga itu rasa tertawan. matanya hanya terpaku pada ladybird itu.

walaupon ada kumbang-kumbang lain yang ingin mendekati,bunga pasti akan melentuk-lentukkan tangkainya supaya kumbang-kumbang itu pergi. bukan tidak mencuba untuk memberi peluang,tetapi bunga merasakan seperti dia meracun diri sendiri dan kumbang-kumbang tersebut. jadi untuk menggelakkan kumbang-kumbang yang lain mati terkena racun,baiklah jika bunga sendiri yang menghalaunya tanpa berfikir panjang.
kasihan kumbang2 itu. bunga rasa bersalah sangat2.tapi apakan daya. bunga hanya menginginkan supaya ladybird hinggap di kelopak2 nya yang agak kusam itu.

bunga terus berharap dan terus setia menanti supaya ladybird itu hinggap padanya. tapi sayang lady bird itu hanya terbang melintas padanya,menoleh sedikit dan terus terbang,terbang,terbang dan hinggap di sebatang ranting kayu mati. bunga melihat sahaja perlakuan ladybird yang sentiasa menjeling2 kearah bunga2 lain yg mekar lagi berkhasiat dari akar hingga ke pucuk.

bunga sedih.tetapi bunga tetap percaya pada dirinya bahawa satu hari nati,ladybird itu mungkin akan perasan padanya. mungkin dia tidak secantik bunga2 yg lain.tetapi dia mempunyai khasiay nye yg tersendiri. bukan sebarangan bunga. tiada warna menarik,tiada lenggok dahannya bukan lah bermaksud dirinya langsung tiada khasiat.khasiat nye boleh didapati jika ianya dicabut dan direbus akarnya....hanya khasiat terpendam.

hari berganti hari,minggu bertukar bulan. bulan akhirnya menjadi tahun. ya..bertahun lamanya menantikan kehadiran ladybird yang satu itu. tapi tidak kunjung tiba juga.
akhirnya bunga tersedar dari anganan bahawa jangan mengharapkan angin untuk meniupkan ladybird itu supaya datang kepadanya. dan jangan juga berharap ladybirg itu sendiri hadir kesisinya.. bunga kesedihan. kesedihan hingga dirinya dihinggapi penyakit.

dan sesungguhnya bunga itu bernasib baik kerana tuan tanah tempat dia berkembang prihatin padanya. diberi rawatan secukupnya.baja yang seenaknya. bunga kembali mekar.
sesekali dia melirik jua pada ladybird,tetapi tiada pengharapan lagi terhadap si ladybird.
cuma doa yang mampu bunga titipkan supaya ladybird dapat berhenti pada suatu destinasi yang pasti.

kini bunga ingin mencurahkan kemekarannya kepada tuan tanah dan tidak pernah putus doa moga tuan tanahnya akan mengirimkan sesuatu kepadanya kerana percaya pada pilihan tuan
tanah!

:::
:::
:::
:::
:::

tamat dah woiii..kering otak aku pk idea cite ni..adeiii..amacam..korang dpt teka x??? ekekeke..
aku percaya korang senang2 je dpt teka.. sempoi je kot.
hahahaha..sorry la wei. aku tengah sakit jiwa skang ni. mood kepala ting tong.ayyokk..
tatau.~


* aku tgh dok tunggu ni.bilo nak ada ore kasik pitih ko aku.~

6 comments:

ayie said...

haha..sangat berbunga..kene pki kanta nak tgok cite bunga..hehe

sAkEeNa said...

jiwa2 la makcik ni..ekeke

Pistachio said...

kene buat summary ke hape ni..?
keh keh keh!

-Ain-Dak In- said...

ayie

makesure kanta tu mmg betul2 ho liaw wooo...huhuhu~

keena

alamak makcik ni..bio lerrr..dengki la tuh..ekekekekeke...
ni penangan si waseem la ni..makcik punya salah la ni..

pistachio

der, lu buat la ape2 pon.jnji lu paham.. yang penting lu kene pakai bikini masa buatnye. baru minda cargas!!!! ekekekekeke...

ummuhadhra said...

jd???? ape kesudahannye??? aku ase, ladybird x nk hnggap pasal dy pon ada penyakit la.. x subur...

-Ain-Dak In- said...

ummuhani

puit, kesudahan dia camtu la..
ape yg ko paham tu la kesudahanya..
lau ko x paham ko pegi bunuh diri..
sekian...muahahahaha,,~

 
Design by Amanda @ BloggerBuster